Szeptember 1-jén közel 1,4 millió diák számára ért véget a nyári vakáció. Az elmúlt időszak történéseit, illetve a 2008/2009-es tanév várható eseményeit figyelembe véve nehéz tanév vár ránk. Egy OECD-jelentésből kiderül: Magyarország erejéhez mérten is kevesebbet költ az oktatásra, a gyerekek nevelésére, mint a jelentésben szereplő más OECD államok. Ráadásul a kormány két évvel ezelőtt életbe léptetett egy új csoportfinanszírozási rendszert, amellyel évről évre, felmenő rendszerben forrásokat von ki a közoktatásból. Az első évben ez 25-30 milliárd forintot tett ki. Ennek következménye, hogy egyre kevesebb pedagógus neveli, oktatja a gyermekeket. A kormányzat mintha mindig a mai napot akarná megúszni, a jövő kihívásainak megválaszolása helyett .A ma elvont forrásoknak ugyanis később igen nagy ára lehet.
Az oktatási rendszer számos súlyos gondja azonban nem anyagi természetű. Felsorolás helyett csak egy példa:az új tanévben kell bevezetni az 5. évfolyamon az úgynevezett nem szakrendszerű oktatást. Ennek előkészítésében, kidolgozásában az iskolák, a pedagógusok nagyon kevés segítséget kaptak mind szakmailag, mind eszközrendszerét illetően. A nehéz körülmények ellenére azonban továbbra is az a törekvés kell vezéreljen mindannyiunkat, hogy a diákok tanórai és tanórán kívüli foglalkozásai eredményesen, hasznosan, kellemes légkörben teljenek el, s iskolai életüket színes szabadidős programok tegyék teljessé. A tét ugyanis nagy, a közös jövőnkről van szó.
Kucsák László
A Fővárosi Közgyűlés Oktatás és Ifjúságpolitikai Bizottságának alelnöke